Fra Gudhjem og retur fra Helligdomskilden

Her i dag skulle vi gense Gudhjem og kysten til Helligdomskilderne.

Jeg var bare 11 og 12 år da jeg havde 2 uforglemmelige uger med min klasse på lejrskole i Gudhjem. Lærerinden hed Kristensen og læreren den legendariske historielærer Ejvind Tofte fra Nordvangskolen i Glostrup.

De gav os nogle inspirerende oplevelser.

Vi boede på vandrehjemmet i Gudhjem på store sovesale. Vi sejlede langs kysten og så de samme granitformationer, som stadig ligger der.

Vi tog også postbåden Ertholmen, som også i dag sejlede præcist kl 10 til Christiansø.

Meget er forandret i byen, turismen fylder mere og der er ingen små købmandsbutikker. Hoteller er der, men med andre navne. Her sådan en solrig oktoberdag er der få mennesker i byen.

Vi havde bestilt plads på båden Thor, der sejler langskysten til den “sorte gryde”.

Skipperen måtte desværre fortælle os, at der var en kraftig østenvind, så han kunne ikke love at vi kunne sættes i land ved Helligdomskilden – det var ellers vores plan, så vi kunne vandre tilbage herfra til Gudhjem.

Det var rigtigt at der var store bølger, men vi fik en god sejltur og fik fortalt meget om kysten vi passerede.

Bølgerne var for store da vi kom frem, så vi sejlede så retur til Gudhjem imod bølgerne, så vi fik en rigtig rulletur.

Heldigvis er folk flinke og ejeren af båden var med og tilbyd os, at hun gerne ville køre os hen til Bornholms kunstmuseum, der ligger ved Helligdomskilden.

Herligt så kunne vi få vores gode vandretur.

Bornholms kunstmuseum er en meget fin hvid bygning, der ligger lige ned mod vandet. Det var en god oplevelse at gå rundt og se de berømte bormholmsmalere, Rude og især Olaf Høst. Der var også en spændende keramik udstilling.

Efter en kop kaffe og et glas øl kunne vi så vandre de 6 kilometer langs den flotte kyststi til Gudhjem.

Det var en tur med flotte udsigter i alle efterårsfarverne.

Klokken 16 var vi igen i Gudhjem og fandt et godt kaffe og chokolade sted.

Nu havde vi så igen kræfter til at bestige byens stejle gade og se kirken og den flotte hollandske mølle, der er byens vartegn.

Vi sluttede turen med en rigtig godt måltid ved havnen med god betjening og spændende mad.

Stedet hedder Provianten og er en havnebar.

Så skal næste dag planlægges, måske med endnu en god vandretur.