Vi er nu i Granada

Vi havde god tid til at gøre os klar til at møde bylivet. Man skal lige tage sig sammen, når man nu i den grad har nydt livet i dette rolige og naturrige område.

Heldigvis ventede der 40 km kørsel med storslåede udsigter inden vi kom til omegnen af Granada.

Vi måtte lige have en pause i en charmerende by der hedder Lanjarón. Her var der et livligt liv omkring fejring af noget religiøst, som vi ikke helt fandt ud af.

Vi havde set navnet på byen før, nemlig på vandet vi køber i plastikdunke. Det er Spaniens mest kendte mærke af denne drik produceres her.

Byen er også et kursted med drikke og bade, der siges at kurere mange ting. Vi prøvede også en af kilderne – vandet smager godt kan vi berette.

Vi måtte videre til campingpladsen 3 km syd for Granada – vi ankom her klokken 12 og heldigvis for det, der er udsolgt her til aften.

YR og DMI havde varslet kraftig regnvejr hele eftermiddagen og om aftenen. Men dem trodsede vi og tog bussen lige ud for campingpladsen.

15 minutter senere var vi lige i centrum i den pulserende by med lørdagsstemning.

Det tager altid noget tid lige at få et overblik og fornemme byens struktur.

I dag ville vi lige få overblikket og så gå på opdagelse i området Albayzin der ligger lige overfor Alhambra og er den største af bakkerne. Domkirken ligger for foden af Albayzin, men kvarteret bliver rigtig charmerende opad bakken. Jo nærmere man kommer toppen af bakken, jo mere charmerende bliver de små gyder og pladser. Husene er bygget i en meget traditionel Andalusisk stil, mens gyderne har bevaret det mauriske præg. Albayzin området er stort nok til at man kan gå der i timevis og stadig hele tiden støde på nye gyder, pladser og kirker. Vi gik omkring 7 kilometer .

Der er en god udsigt ud over Alhambra og Sierra Nevada bjergene.

Den store katedral ventede nu her ved 18 tiden. Det er et imponerende bygningsværk og helt overdådigt, lidt mere end man lige kan rumme efter en lang dag. Men afgjort et besøg værd.

Sulten havde meldt sig og den obligatoriske paella blev indtaget på den nye plads. Nu kom regndråberne og vi fandt bus 175 til campingpladsen.

I morgen venter Alhambra.